کد خبر: ۵۳۸۸۵۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۳۱ تير ۱۴۰۳
مقایسه وضعیت ناوگان هوایی کشور در دولت روحانی و شهید رئیسی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری 598؛ ناوگان هوایی همواره بدلیل اهمیت و تاثیر قابل توجه آن بر توسعه گردشگری و رشد اقتصادی، یکی از مهم ترین مسائل و دغدغه‌های کشورها و دولت‌های مختلف است.

دولت‌های مختلف دنیا بدلیل اهمیت صنعت هوایی در توسعه گردگشری و رشد اقتصادی همواره سعی دارند تا ناوگان هوایی خود را نتنها توسعه دهند بلکه همواره جوان نگه دارند بطوریکه کشورهایی همچون کشورهای حوزه خلیج فارس متوسط عمر ناوگان هوایی خود را تک رقمی نگه داشته‌اند.

اهمیت صنعت هوایی بقدری بالا می‌باشد که کشورهای پیشرو در علم و اقتصاد دنیا درصدد قطع وابستگی صنعت هوایی خود به خارج برآمدند تا تهدیدهای احتمالی آینده که می‌تواند آنها را متضرر کند را دفع کنند. از این رو بر روی طراحی و ساخت هواپیما سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 

اما ایران! کشوری که روزی صاحب یکی از مدرن ترین ناوگان‌های هوایی دنیا بود پس از تحریم‌های آمریکا در جهت زمین‌گیر کردن ناوگان هوایی کشور و سر باز زدن شرکت‌های سازنده هواپیما از فروش هواپیما و قطعات آن و همچنین تعمیر هواپیماهای ایرانی، ناوگان هوایی کشور دچار فرسودگی شد.

از این رو در دهه‌های 80 و 90 خریداری و تعمیر هواپیما برای دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی به سختی ممکن شد. ادامه این شرایط باعث شد که متوسط عمر ناوگان هوایی کشور به 28 سال برسد که این به معنای یک زنگ خط در جهت افزایش احتمال رویداد سوانح غیرقابل جبران هوایی در کشور بود.

با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی اگرچه تحریم‌های آمریکا کمتر نشد اما اهتمام دولت برای خرید هواپیما منجر به خریداری 101 هواپیما شد که به تبع آن میانگین عمر ناوگان هوایی کشور به 26.5 سال کاهش پیدا کرد.

از طرفی حمایت همه جانبه دولت سیزدهم از شرکت‌های ساخت و تعمیر هواپیما و قطعات آن منجر به بی‌نیازی و خودکفایی کشور در راستای تعمیر هواپیما شد بگونه‌ای که حتی برخی از کشورهای خارجی، هواپیماهای خود را برای تعمیر به ایران روانه می‌کنند.

ادامه اهتمام و حمایت دولت شهید رئیسی از شرکت‌های سازنده هواپیما سبب شد تا برای اولین ‌بار شاهد ساخت هواپیمای ایرانی باشیم. از این رو در مقایسه وضعیت ناوگان هوایی کشور در دولت روحانی و شهید رئیسی، اینفوگرافی زیر تقدیم حضورتان می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها